Poziția misesiană nu ne poate ajuta decât să evităm câteva erori elementare,
observa la un moment dat profesorul Hans-Hermann Hoppe. Păstrând în minte acest
avertisment, Teoria socialismului și a capitalismului este indispensabilă
pentru toți cei care încearcă să contureze o alternativă viabilă la actuala
confuzie post-sovietică. Alături de inegalabilul pamflet monetar al lui Murray
Rothbard, Ce le-a făcut Statul banilor noștri?, lucrarea poate constitui
introducerea ideală, pentru această parte a lumii, la contribuțiile Școlii austriece
în domeniile dreptului si al economiei. Cititorii familiarizați cu marxismul
vor fi atrași de profuzimea critică a teoriei comparate a sistemelor socialiste
pe care o propune aici profesorul Hoppe, teorie care, în parte, reflectă și
experiențele sale academice timpurii, sub îndrumarea lui J. Habermas, corifeul
Școlii de la Frankfurt. “Austriecii” vor aprecia, în paginile dedicate problemelor
monopolului și a bunurilor publice, întrebuințarea nuanțată a subiectivismului
economic si robustețea accentului pus pe aplicabilitatea rezultatelor la condițiile
lumii reale.
Pe frontul etic și epistemologic, nici unui cititor nu-i va scăpa întrebuințarea
sistematică de către profesorul Hoppe a argumentului contradicției performative,
numit de M. Rothbard și “principiul bumerangului” (cu o sintagmă împrumutată
dintr-o lucrare dedicată de R. P. Philips filosofiei tomiste moderne), pentru
a indica faptul că anumite propoziții nu pot fi “îndepărtate” pe cale argumentativă,
deoarece ele “revin” la noi, sub formă de presupoziții inconturnabile, implicate
în însuși actul argumentării. Acest principiu servește la sublinierea modului
în care raționalismul misesian este valid, în vreme ce empirismul este o eroare
auto-dizolvantă, transformată în pavăza intelectuală a relativismului cognitiv
și a ingineriei sociale.
Aplicat cu atenție la presupoziția curentă că întelegerile bilaterale pașnice
atinse prin argumentație și conflictul violent se exclud mutual, că distincția
între dialog pașnic si război este într-adevăr universal valabilă (așa cum presupunea,
de pildă, Papa Ioan Paul al II-lea, când afirma: “Speranța mea fierbinte este
ca liderii și învățătorii religioși musulmani și creștini să îndrume marile
noastre comunități religioase astfel încât ele să se angajeze în dialog respectuos
și să nu mai apară niciodată ca niște comunități aflate în conflict”), principiul
bumerangului consolidează concluzia intuitiv plauzibilă conform căreia orice
așa-zisă etică socialistă nu este în realitate câtuși de puțin o etică, ci numai
un zgomot auto-contradictoriu, destinat să camufleze acte brutale de exploatare
si de tulburare a ordinii firești.