Economia pentru tineri între 12 și… 102 ani cu „Aventurile lui Jonathan Gullible. O odisee a pieței libere” de Ken Schoolland
Ludwig von Mises a spus în repetate rânduri că economia este una dintre cele mai tinere științe. Acest lucru se vede și din faptul că nu este inclusă în corpul de studiu aferent culturii generale (clasele 1-12) decât sub forma unei singure materii (exceptând liceele cu profil economic). De asemenea – și ca o consecință a celor spuse anterior – nivelul de cultură economică generală al populației este destul de scăzut, raționamentele economice sănătoase neavând o circulație prea largă. Dimpotrivă, mai degrabă intuițiile – cel mai adesea eronate – sunt cele care guvernează opinia publică în problemele cu caracter economic. Or, una din caracteristicile economiei este și aceea că este foarte adesea contraintuitivă: intermediarii reduc costurile, nu le cresc; schimburile reciproc avantajoase nu pot fi cele echivalente; economiile coerente și coordonate nu sunt cele planificate, ci cele libere; cineva care este în termeni absoluți inferior ca eficiență în toate domeniile, are totuși avantaje comparative în domeniile în care inferioritatea sa este mai puțin pronunțată; politicile macroeconomice de stabilizare a economiei au, mai degrabă, efect destabilizator etc.
Un dezavantaj pedagogic al economiei – după cum poate se vede deja din exemplele de mai sus – este și faptul că e o știință abstractă. Acțiunea umană, nevoile, schimbul, banii, cererea și oferta, falimentul, criza etc., nu sunt noțiuni care să poată fi toate exemplificate simplu sau arătate în sala de clasă așa cum un medic chirurg poate indica organele corpului uman servindu-se de un manechin sau de un mulaj. Prin urmare, textele care transmit cunoștințe economice prin exemple cât mai vii sunt cu atât mai importante. De acest fel este și Aventurile lui Jonathan Gullible. O odisee a pieței libere a profesorului Ken Schooland din Hawaii. Prin intermediul unei povestiri în genul Călătoriilor lui Gulliver a lui Jonathan Swift, autorul introduce într-o manieră mai simplă și poate mai firească, servindu-se de instrumentul poveștilor, importante noțiuni economice – și în general de filozofie politică sau științe sociale. Astfel, fie că e vorba de risipa de resurse urmărind himera ocupării, sugerată prin arestarea și condamnarea femeii care a îndrăznit să taie copaci cu securea, „zădărnicind” eforturile meritorii ale unui grup de bărbați înarmați cu bețe; de tragedia comunelor, văzută la lucru în povestea bălții aparținând tuturor și nimănui anume, cu pește în curs de rapidă și inevitabilă epuizare; sau de întâlnirea cu periculoasa „bandă democratică” – prin intermediul călătoriei imaginare a lui Jonathan de-a lungul unei ciudate insule sunt explicate concepte economice, politice și sociale dintre cele mai fundamentale. Caracterul viu al întâmplărilor povestite favorizează întipărirea în minte a ideilor de bază, care pot astfel fi ușor înțelese, reținute și redescoperite ulterior în exemple din viața reală chiar și de către cei mai tineri învățăcei.
Prin urmare, îi așteptăm pe cei tineri (peste 12 ani) la o împrietenire cu economia. Cum vom utiliza și textul în engleză (în mod intenționat și programatic) – disponibil aici, vom pune o cărămidă și la abilitățile lingvistice. Și chiar dacă acest curs este dedicat în special tinerilor, nu-i vom respinge nici pe tinerii de vârstele a doua sau a treia, căci interacțiunea cu cei de alte vârste are la rândul ei proprietăți educative ignorate în școala modernă. Se vede din avion, credem, că acest produs educațional este dedicat și celor care se educă acasă sau în familie (homeschooleri). Vă așteptăm!
Mai multe informații aici.