China a devenit lider mondial în sectorul vehiculelor electrice (VE), iar guvernele occidentale sunt îngrijorate de faptul că avantajul său comparativ s-ar putea consolida. Încă o dată, principalii experți dau vina pentru succesul Chinei pe subvențiile guvernamentale și pe concurența neloială. Acesta este doar un pretext pentru a argumenta în favoarea unui sprijin guvernamental mai mare într-un sector care, încă de la început, nu a fost alimentat de o cerere reală a consumatorilor, ci de o agendă politică ecologică.
China conduce în cursa globală a vehiculelor electrice
La aproximativ un deceniu după ce a depășit piața auto din SUA, China a devenit cea mai mare piață și cel mai mare producător de vehicule electrice din lume (graficul 1). Conform previziunilor analiștilor, se estimează că vânzările de VE pe piața internă vor ajunge la aproximativ 8-10 milioane de mașini în 2023, față de vânzările record de 6,5 milioane în 2022. Această cifră depășește cu mult vânzările de aproape 3 milioane de mașini electrice în Europa și 2 milioane în SUA. La nivel global, șapte din zece mașini electrice sunt vândute în China, care se mândrește, de asemenea, cu una dintre cele mai mari cote de piață ale VE în totalul vânzărilor de mașini. În prima jumătate a anului 2022, vânzările de VE au reprezentat 21% din totalul vânzărilor de automobile în China, față de 18% în Europa și 6,5% în SUA. Se estimează că aproximativ jumătate din toate mașinile vândute în China vor fi VE-uri până la sfârșitul anului 2025.
Graficul 1: Vânzările de vehicule electrice și creșterea procentuală pentru 2022 S1 față de 2021 S1
Câștigătorii boomului VE intern sunt producătorii auto chinezi care au o creștere rapidă și au reprezentat peste 80% din vânzările interne de VE în 2022, în timp ce în urmă cu un deceniu străinii ocupau 70% din piață. Dintre primii 15 producători de VE din China, doar patru au în prezent acționariat străin. Pe piețele globale, BYD, vedeta locală a VE-urilor susținută de Warren Buffett, a depășit Tesla (graficul 2), obligând-o să scadă prețurile cu aproximativ 20% în acest an pentru a rămâne competitivă.
Graficul 2: Vânzările globale de vehicule electrice, pe grupe de automobile, pentru 2022 S1
Perspectivele arată bine pentru BYD, care se așteaptă să vândă 3 milioane de vehicule plug-in în 2023, după ce anul trecut a vândut peste 1,85 milioane. O duzină de alți producători chinezi de vehicule electrice au depășit performanțele producătorilor auto mondiali pe plan intern și vizează acum piețele internaționale, în special Europa. Spre deosebire de mașinile chinezești cu motoare cu combustie internă (CI), cele electrice se bucură atât de prețuri accesibile, cât și de o calitate bună. De asemenea, acestea sunt eligibile pentru subvenții mari la achiziție în Europa, unde taxele vamale sunt relativ scăzute, iar producătorii locali se concentrează pe fabricarea de automobile cu CI cu marje de profit mult mai mari înainte de interzicerea vânzării acestora în 2035.
Cel mai important este că sectorul vehiculelor electrice din China a devenit din ce în ce mai inovator și mai capabil de progrese tehnologice interne. Tehnologia VE provine în principal din Occident și, inițial, guvernul chinez a impus câtorva întreprinderi de stat asocierea cu producători străini în societăți mixte pentru a demara producția internă. Producătorii privați independenți au intrat treptat pe piață și au apărut aproximativ trei sute de producători de vehicule electrice, iar câțiva dintre aceștia au reușit să depășească producătorii de automobile consacrați. Companiile chineze pot produce acum vehicule electrice avansate din punct de vedere tehnologic, care sunt, de asemenea, sigure și fiabile. Fluxurile tehnologice par să se fi inversat în ultimul deceniu în cadrul întreprinderilor cu capital mixt. Mulți producători străini, cum ar fi VW, Daimler sau BMW, se asociază cu parteneri chinezi pentru a se baza pe know-how-ul superior al acestora în materie de baterii, schimb de baterii, soluții software pentru automobile și conducere autonomă. De asemenea, aceștia canalizează investiții semnificative în centrele locale de cercetare și dezvoltare (graficul 3) pentru a beneficia de ecosistemul inovativ din China.
Graficul 3: Constructorii germani de automobile își sporesc activitățile de cercetare și dezvoltare în China
Constructorii auto chinezi intenționează să absoarbă părți importante din lanțurile valorice globale, valorificându-și poziția de lider în producția de componente cheie pentru vehicule electrice, cum ar fi bateriile și tehnologiile pentru mașini inteligente. Aceștia au înființat centre de cercetare și dezvoltare și de proiectare în Europa și intenționează să deschidă unități de producție atât pentru automobile, cât și pentru baterii. Bateriile sunt cea mai valoroasă parte componentă a VE, reprezentând între 35 și 50% din valoarea adăugată. China a recuperat decalajul tehnologic față de principalii producători mondiali, Panasonic, Samsung și LG, într-o industrie care a suferit schimbări tehnologice imense în ultimele trei decenii. În prezent, șase din cei mai mari zece producători mondiali de baterii sunt chinezi, controlând aproximativ 60% din piața mondială, cu CATL (o treime) și producătorul de automobile BYD (o șesime) în frunte. Giganții din domeniul internetului și al tehnologiei, precum Baidu, Alibaba și Xiaomi, au intrat, de asemenea, pe piața vehiculelor electrice, aducând soluții digitale și reducând aproape la jumătate ciclurile de dezvoltare a automobilelor, la circa doi-trei ani. Susținuți de aceștia, constructorii chinezi de vehicule electrice au transformat mașinile în dispozitive inteligente pe roți, răspunzând gusturilor specifice ale consumatorilor chinezi.
Care este motorul succesului VE chinezești ?
Cei mai mulți analiști sunt de acord că sectorul chinez al vehiculelor electrice nu ar exista fără un sprijin guvernamental substanțial. În doar un deceniu, sectorul vehiculelor electrice a luat un avânt puternic, ajutat de sprijinul autorităților centrale și locale. Unele măsuri au stimulat cererea de automobile – subvenții la cumpărare, tratament fiscal favorabil și înăsprirea standardelor de emisii, în timp ce altele au vizat oferta – subvenții pentru cercetare și dezvoltare acordate producătorilor, achiziții publice, asocierea obligatorie în întreprinderi mixte pentru producătorii străini de automobile și taxe de import.
Dar puțini analiști recunosc că abordarea politicii industriale standard a dat rezultate nesatisfăcătoare , în ciuda costului său fiscal uriaș. Guvernul chinez a cheltuit aproximativ 60 de miliarde de dolari între 2009 și 2017 pentru a impulsiona sectorul auto. Aproape 37 de miliarde USD au fost alocate subvențiilor pentru consumatori, reprezentând un procent uriaș de 25% din totalul vânzărilor de vehicule electrice în această perioadă. Cu toate că firmele de vehicule electrice au ajuns la peste 300, doar aproximativ 15% dintre acestea produceau efectiv mașini de bună calitate. Majoritatea nu au reușit să atingă stadiul de producție și, probabil, au intrat pe piață mai ales pentru a beneficia de subvențiile generoase. În mod ironic, producătorii independenți, cum ar fi BYD, Geely, Chery, Xiaopeng și NIO, s-au dovedit a fi cei mai de succes producători de autovehicule electrice, și nu întreprinderile de stat privilegiate.
În 2016, Beijingul a schimbat macazul și a trecut de la regimul de subvenții la unul bazat mai mult pe piață, pentru a stimula concurența. Subvențiile directe ale prețului au fost eliminate treptat, iar sprijinul guvernamental s-a îndreptat către construirea infrastructurii de alimentare cu energie. Beijingul a introdus un mecanism bazat pe credite, similar cu piața carbonului, care permite producătorilor de automobile să vândă surplusul de credite pentru vehiculele electrice altor companii. Acesta este, de asemenea, modul în care Tesla a reușit să devină profitabilă în 2020-21. Dar, cel mai important pas a fost acela de a permite producătorilor străini de VE să intre pe piață cu întreprinderi deținute integral. Intrarea Tesla a schimbat regulile jocului pentru industrie, deoarece i-a impulsionat pe producătorii chinezi să proiecteze de la zero VE cu funcții de conducere inteligentă.
În același mod în care subvențiile masive ale Chinei nu au fost rețeta succesului în domeniul EV, nici Occidentul nu este un nou venit în jocul intervenționist. Sprijinul acordat de guvernele occidentale producătorilor de vehicule electrice sub formă de împrumuturi, subvenții, reduceri de taxe și subvenții generoase pentru consumatori a fost la fel de cuprinzător ca cel acordat de China. Acestea au mers chiar mai departe, stabilind obiective pentru eliminarea treptată a mașinilor cu combustie internă. Singura diferență constă în amploarea finanțării guvernamentale. Dar, în loc să realizeze că intervenția supradimensionată a Chinei a fost defectuoasă, experții occidentali privesc cursa pentru vehiculele electrice ca pe un „război indirect între Occident și China” care necesită și mai mult sprijin guvernamental din partea Vestului.
Ca parte a exorbitantei sale legi de reducere a inflației, guvernul SUA a anunțat un program de 174 de miliarde de dolari, superior celui din China, pentru a accelera tranziția către vehiculele electrice. La rândul său, Uniunea Europeană se teme că subvențiile americane vor atrage tehnologia ecologică din Europa și intenționează să răspundă prin consolidarea propriilor subvenții ecologice generoase și prin relaxarea normelor privind ajutoarele de stat. Acest lucru amenință să declanșeze o cursă transatlantică a subvențiilor ecologice.
Concluzie
Este ipocrit să dăm vina pe China pentru actuala abundență de subvenții acordate sectorului vehiculelor electrice. Occidentul a condus agenda globală ecologică, iar dezvoltarea sectorului automobilelor electrice nu este împiedicată de concurența neloială din partea Chinei, ci de cererea insuficientă a pieței pentru vehiculele electrice. Pentru marea majoritate a consumatorilor (peste 90% în SUA), automobilele electrice rămân mai puțin atractive decât automobilele tradiționale, nu în ultimul rând din cauza prețurilor ridicate și a altor inconveniente practice. Acesta este, de asemenea, motivul pentru care constructorii auto occidentali consacrați se concentrează în continuare pe producția de mașini tradiționale mai profitabile, în ciuda presiunilor guvernamentale pentru o agendă ecologică.
Și să nu ne amăgim: chiar și în sectorul emergent al vehiculelor electrice ecologice, susținut în mod artificial prin decret guvernamental, câștigătorii la nivel mondial nu vor fi determinați de subvențiile generoase, ci de concurența liberă de pe piață.