Economia pentru tineri între 12 şi… 102 ani

Mihai-Vladimir Topan

Economia pentru tineri între 12 şi… 102 ani cu „Aventurile lui Jonathan Gullible. O odisee a pieţei libere” de Ken Schoolland

Ludwig von Mises a spus în repetate rânduri că economia este una dintre cele mai tinere ştiinţe. Acest lucru se vede şi din faptul că nu este inclusă în corpul de studiu aferent culturii generale (clasele 1-12) decât sub forma unei singure materii (exceptând liceele cu profil economic). De asemenea – şi ca o consecinţă a celor spuse anterior – nivelul de cultură economică generală al populaţiei este destul de scăzut, raţionamentele economice sănătoase neavând o circulaţie prea largă. Dimpotrivă, mai degrabă intuiţiile – cel mai adesea eronate – sunt cele care guvernează opinia publică în problemele cu caracter economic. Or, una din caracteristicile economiei este şi aceea că este foarte adesea contraintuitivă: intermediarii reduc costurile, nu le cresc; schimburile reciproc avantajoase nu pot fi cele echivalente; economiile coerente şi coordonate nu sunt cele planificate, ci cele libere; cineva care este în termeni absoluţi inferior ca eficienţă în toate domeniile, are totuşi avantaje comparative în domeniile în care inferioritatea sa este mai puţin pronunţată; politicile macroeconomice de stabilizare a economiei au, mai degrabă, efect destabilizator etc.

Un dezavantaj pedagogic al economiei – după cum poate se vede deja din exemplele de mai sus – este şi faptul că e o ştiinţă abstractă. Acţiunea umană, nevoile, schimbul, banii, cererea şi oferta, falimentul, criza etc., nu sunt noţiuni care să poată fi toate exemplificate simplu sau arătate în sala de clasă aşa cum un medic chirurg poate indica organele corpului uman servindu-se de un manechin sau de un mulaj. Prin urmare, textele care transmit cunoştinţe economice prin exemple cât mai vii sunt cu atât mai importante. De acest fel este şi Aventurile lui Jonathan Gullible. O odisee a pieţei libere a profesorului Ken Schooland din Hawaii. Prin intermediul unei povestiri în genul Călătoriilor lui Gulliver a lui Jonathan Swift, autorul introduce într-o manieră mai simplă şi poate mai firească, servindu-se de instrumentul poveştilor, importante noţiuni economice – şi în general de filozofie politică sau ştiinţe sociale. Astfel, fie că e vorba de risipa de resurse urmărind himera ocupării, sugerată prin arestarea şi condamnarea femeii care a îndrăznit să taie copaci cu securea, „zădărnicind” eforturile meritorii ale unui grup de bărbaţi înarmaţi cu beţe; de tragedia comunelor, văzută la lucru în povestea bălţii aparţinând tuturor şi nimănui anume, cu peşte în curs de rapidă şi inevitabilă epuizare; sau de întâlnirea cu periculoasa „bandă democratică” – prin intermediul călătoriei imaginare a lui Jonathan de-a lungul unei ciudate insule sunt explicate concepte economice, politice şi sociale dintre cele mai fundamentale. Caracterul viu al întâmplărilor povestite favorizează întipărirea în minte a ideilor de bază, care pot astfel fi uşor înţelese, reţinute şi redescoperite ulterior în exemple din viaţa reală chiar şi de către cei mai tineri învăţăcei.

Prin urmare, îi aşteptăm pe cei tineri (peste 12 ani) la o împrietenire cu economia. Cum vom utiliza şi textul în engleză (în mod intenţionat şi programatic) – disponibil aici, vom pune o cărămidă şi la abilităţile lingvistice. Şi chiar dacă acest curs este dedicat în special tinerilor, nu-i vom respinge nici pe tinerii de vârstele a doua sau a treia, căci interacţiunea cu cei de alte vârste are la rândul ei proprietăţi educative ignorate în şcoala modernă. Se vede din avion, credem, că acest produs educaţional este dedicat şi celor care se educă acasă sau în familie (homeschooleri). Vă aşteptăm!

Mai multe informaţii aici.

Comentează (se va posta după moderare, la intervale neregulate)