Cărţi mici, idei mari: „Nihilismul” de Seraphim Rose

Institutul Mises

Alăturaţi-vă, pe module, seminarului Cărţi mici, idei mari!

Din februarie vom discuta Serafim Rose, Nihilismul. Rădăcina Revoluţiei în epoca modernă

Argument

Dacă veţi observa cu atenţie dezacordurile în care se întâmplă suficient de des să ne regăsim unii cu alţii pe vreo problemă specifică (selectând în fugă câteva teme din anul care a trecut: reducerea TVA, legislaţia salariului minim pe economie, fumatul în spaţiul public, urecherea copiilor, libertatea de exprimare, vaccinarea obligatorie) veţi putea constata că rareori ele provin strict din domeniul limitat în care au apărut şi la care par că se referă.

Pentru a ne raporta la un exemplu, dezacordul cu privire la legislaţia salariului minim pe economie nu e corect reprezentat când îl privim doar din perspectiva întrebării dacă se creează ori nu şomaj în rândul angajaţilor cu cele mai slabe calificări. Dincolo de teoriile economice angajate, observatorul atent va găsi aspecte colaterale implicite sau presupuse, care de multe ori sunt chiar mai importante în economia dialogului decât ceea ce este la vedere (în exemplul ales, aspectul economic).

Astfel, o prima problemă (rareori atacată explicit) este cea epistemologică: cum stabilim temeinic dacă şomajul va creşte sau nu (teoretic – apriori, prin modelarea şi interpretarea statistică a datelor trecute, sau prin experiment)? Apoi, indiferent de răspunsurile economice şi epistemologice date, dacă statul e chemat sa legifereze în această materie, chestiunea naturii, rolului şi limitelor lui va fi vrând-nevrând implicată în discuţie. Am intrat în sfera filozofiei politice (cel puţin).

Dar dacă măsura vizează ameliorarea situaţiei săracilor (uitând, pe moment de grijile mai răsfăţate de care s-ar putea lovi bogaţii), în vederea posibilităţii celor mai săraci de a fi şi ei fericiţi, o serie de alte probleme sunt necesarmente zgândărite: ce este sărăcia? De ce apare ea? Care e contribuţia acesteia la fericirea/nefericirea indivizilor? Nu mai e mult şi ne punem problema fericirii, a naturii umane, a rostului omului în univers precum şi a faptului dacă Dumnezeu are sau nu vreo legătură cu existenţa şi rezolvare problemei. Am atins faţetele antropologice, metafizice, etice sau teologice ale problemei.

Cartea Părintelui Serafim Rose ne face atenţi la această ancorare inevitabilă (chiar dacă uneori involuntară sau nesesizată) a tuturor problemelor (şi) în palierele ultime ale metafizicii, viziunii asupra lumii şi religiei. Mai concret, abordează tema nihilismului pe care, în mod provocator (şi întrucâtva inconfortabil) pentru cititorul de azi, îl regăseşte ca subîntinzând la cel mai profund nivel o sumedenie de fenomene şi curente culturale, filozofice, politice etc. Istoria modernităţii ne apare astfel ca o dialectică a nihilismului, sau ca un marş al acestuia prin instituţii, minţi, inimi sau suflete.

Împreună cu Părintele Serafim Rose ne putem pune – fiecare personal, dar şi ca membri ai diverselor grupuri, culturi, clase, curente, profesiuni etc. – o întrebare interesantă: cât de nihilişti suntem?

Cum se desfăşoară întâlnirile?

În cadrul fiecărei întâlniri vor fi prezentate pe scurt – de către lector (şi, eventual, participanţi) – ideile principale din capitolele cărţii propuse, după care vor urma runde de dezbateri. La înscriere, participanţii primesc cartea în format electronic.

Lector: Mihai-Vladimir Topan, Preşedinte al Institutului Ludwig von Mises – România, Conf. univ. dr. ASE – Bucureşti, Fondator al Academiei Private

Data începerii: 17.02.2016 (miercuri, orele 18.30)

Număr întâlniri: 3

Frecvenţă: săptămânal (ultimul seminar planificat 2.03.2016)

Durată: cca 2h/întâlnire

Locaţie: Sediul ILvM-R şi al Academiei Private – Calea Călăraşilor 161, et. 2, cam. 26, sector 2, Bucureşti.

Preţ: 3 seminarii – 150 RON. Preţ redus pentru studenţi, elevi şi pensionari – 120 RON. Plata se face electronic sau cash în cadrul primului seminar.

Număr participanţi: maxim 10 cursanţi.

Înscriere: pe adresa de e-mail academia.privata@mises.ro.

Comentează (se va posta după moderare, la intervale neregulate)